torsdag 12. januar 2012

Hjertesukk.......

Julen 2010 skulle bli julen ungene mine skulle få hjemmelaga julekjoler.......
Åååååå, så for meg hvordan de skulle være....... hvor fine de ville bli på de fine jentene våre.......i mitt hode var idyllen komplett før jeg satte meg med maskinen......

Selve sy-prosessen gikk smertefritt og greit
-Mønster fra stoff og stil (selvsagt...) som jeg bare gjorde noen små endringer på.... for eksempel fjernet jeg armene, klippet skjeiv V-hals i stedet for rund som på mønsteret.....
-Ullfilt fra stoff og stil....
-Strikket lilla "lapp" som jeg tovet og klippet ut hjerte av som ble sydd på.....




Altså, enkle kjoler, både i utseende og å lage, og de ble ganske så fine på de fine jentene også ;)


Her ser dere idyllen som jeg så for meg før jeg begynte...... 
Modellene (som tydeligvis eeeeelsker å posere) er så langt godt fornøyde de også !!

MEN.......så skulle vi pynte oss til jul, og det var her idyllen brast.....
På julaften forsvant kjolen på en av de kjapt....."ååååååååå, den kløøøøør"
Jaja tenkte jeg, hun var jo fin når vi kom.....

Så var det tid for familieselskap......
"NEI, jeg vil ikke gå med den kjolen, den klør"
-Neida den klør ikke, prøvde jeg meg med, du har jo strømper og genser under, det kommer til å gå så bra!!
Mye diskusjon frem og tilbake der jeg til slutt rådførte meg med far i huset "Syns du det er greit at jeg tvinger henne til å gå med kjolen?" Ja, var svaret....(sikkert noe han sa i sympati med meg som tross alt hadde sydd kjolen!!!)

Så det ble til at kjolen/e ble brukt i familieselskapet også.... siden har de blitt SVÆRT lite brukt, til min store fortvilelse..... 
Hadde store planer etter jul også, så for meg at de skulle bli om til hverdagskjoler, med tights eller dongeri under osv....det ble med drømmen...åhåi!!
Det var mitt hjertesukk....;)

Svigerinna mi syns forresten kjolene var veldig fine, så jeg sydde en tredje kjole i ca str 3år til min herlige lille niese <3
Både mor og datter ble veldig glade
- håper det har gått klø-fritt for seg der i hus;)

-Aina-

4 kommentarer:

  1. Flotte kjoler på flotte fotomodeller!
    Veldig fint med ullfilt!!
    Ull er gull... selv om det kanskje kan klø litt...
    God helg i nydelig sørlands vær!!!

    SvarSlett
  2. huff og huff Aina!!!Nå syns jeg synd på deg!!Og syns jeg ser deg i heimen...............ikkje bra!!!Klødde fleecen altså???merkelig!!
    jeg "presser" også på jentene noen klær,men da fordi det ikke er rett farge..........og det syns jeg blir så dumt å la de bestemme allerede nå!Men selvfølgelig får de være med å bestemme litt avogtil-det må de jo!!Ikke lett å vite alltid!!Kjolene du sydde var uansett kjempe fine og lekre!!;)
    Og at lilla er fint er jeg såååå enig i!!Men du er nok enda mer lilla enn meg Aina!!!;)
    Ha ei nydelig helg!!!

    SvarSlett
  3. følger visst ikke helt med her!!ULLFILT skrev du jo!!trodde det var fleece jeg.......sorry! Jeg har sydd kjoler av et annet ullstoff fra ss og det klør ikke!!
    se her!http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mode.aspx?group_id=4829
    litt annen struktur på det enn ullfilten,men blødt og godt!!

    SvarSlett
  4. Takk takk, Jøsses-digger navnet ditt!!!!

    Ja Elin, litt tvang innimellom,men her er de så store nå at det kan nesten ikke nytte lenger....men var jo SÅ fornøyd med ullkjolene at de MÅTTE jo bruke de,hehe;)
    Elsker lilla ja....og svart....;)
    Får prøve den ull-boucleen neste gang, syns det er så fint med ull,å enkelt å sy med,så takk for tipset:):):) (var på SS på fredag....hadde jeg bare viist det da.....)

    SvarSlett